Arv andre typografiers skabeloner...

Boardets layout og udseende [styles]
Besvar
Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Arv andre typografiers skabeloner...

Indlæg af jask » 18. nov 2008 20:48

Jeg har altid haft en tendens til at bruge andres geniale typografier, og for at gøre dem endnu mere geniale har jeg ændret dem en ganske lille smule efter min egen smag. Oftest i skabelonfilerne placeret i templatemappen.

Imidlertid er det næsten altid disse filer der sker ændringer i ved opdateringer til nye versioner af phpBB. Så jeg har gennem årene haft noget arbejde med at holde mine egne ændringer ajour og ikke mindst forsøge at huske hvilke af filerne er det nu jeg har pillet ganske lidt i.

Da jeg dybest er meget doven og ikke ønsker at bruge for meget tid på den slags trivialiteter, vil jeg nu forsøge at bruge den nye nedarvningsmulighed der er kommet i phpBB3.0.3. Da der ikke findes megen dokumentation hvodden den bruges (udover Henry's indlæg i bloggen på phpbb.com), skal emnet her læses som et forsøg og ikke andet. Udfaldet kan blive en fiasko og så er den ikke længere. Hvis det går som håbet kan emnet måske være til inspiration for andre i lignende situation.

Jeg ønsker mig en tilpasset typografi med udgangspunkt i prosilver. Den vedligeholdes af udviklingsteamet og er dermed opdateret i samme øjeblik man opdaterer boardet til en ny version. Herved slipper jeg for at vente på at en uofficel typografi bliver opdateret. Jeg er ikke så betaget af prosilverfarverne, men kan måske kombinere tema og billedpakker fra prosilver SE. Det går første forsøg på..

Først opretter jeg en lokal mappe med navnet på min nye typografi, jeg har valgt at kalde den DKD_silver. Den første fil jeg skal have med i mappen er style.cfg. Installationsystemet skal kunne genkende typografien, teksten jeg har indsat i denne:

Kode: Vælg alt

#
# phpBB Style Configuration File
#
# @package phpBB3
# @copyright (c) 2005 phpBB Group 
# @license http://opensource.org/licenses/gpl-license.php GNU Public License 
#
#
# At the left is the name, please do not change this
# At the right the value is entered
# For on/off options the valid values are on, off, 1, 0, true and false
#
# Values get trimmed, if you want to add a space in front or at the end of
# the value, then enclose the value with single or double quotes. 
# Single and double quotes do not need to be escaped.
#
# 

# General Information about this style
name = DKDsilver
copyright = © jask, 2008
version = 1.0.0
Herefter templatemappen, som næsten ikke skal indeholde noget da jeg ønsker at arve skabeloner fra prosilver. Men så alligevel, disse javascriptfiler har jeg kopieret over fra prosilvertemplatemappen.
jsfiles.jpg
jsfiles.jpg (27.14 KiB) Vist 3583 gange
Bemærk template.cfg filen. Her antyder jeg første gang hvad der er meningen her og definerer i sidste linie at der skal arves fra prosilver.:

Kode: Vælg alt

# General Information about this template
name = DKDsilver
copyright = © jask, 2008
version = 3.0.3

# Defining a different template bitfield
template_bitfield = lNg=

# Are we inheriting?
inherit_from = prosilver
Theme- og imagesetmappen har jeg tyvstålet fra Stokers SE Black Pro Style 1.0.0 og kopieret direkte ind. Jeg håber Stoker tilgi'r misbruget, og på at ende med noget der er li'så pænt som hans typografi. Den falder ihvertfald i min smag ;) - Hvis jeg havde haft Block Pro Style installeret på boardet i forvejen, gætter jeg på at denne sidste øvelse er overflødig, jeg ville blot kunne vælge dem i installationsfasen. Det udestår at bevise.
mappeindhold.jpg
mappeindhold.jpg (20.59 KiB) Vist 3570 gange
Herefter uploadede jeg denne mappe i stylesmappen, hvorefter den nu var tilgængelig til installation
typoinstal1.jpg
typoinstal1.jpg (19.89 KiB) Vist 3543 gange
typoinstal2.jpg
typoinstal2.jpg (11.14 KiB) Vist 3541 gange
Efter installation, er resultatet umiddelbart særdeles tilfredstillende
typoinstal3.jpg
typoinstal3.jpg (48.49 KiB) Vist 3542 gange
Godt så, nu lader det til at jeg har min egen typografi, som er en kombination af prosilver, som udviklerteamet holder opdateret hvad angår skabelonfiler, og theme- og imagesetmappen har ingen betydning for boardets virkemåde.

Nu kan jeg begynde at ændre på udseendet. Jeg vil i første omgang have ændret headeren og bredden på boardet.

---------------- onsdag -------------------

Ok, optimistisk gik jeg igang med at modificere overall_header.html filen fra prosilver. Til mit eget formål har jeg ikke brug for den øverste boks, men søgefeltet ønsker jeg flyttet ned i menulinien med det lille forstørrelsesglas. Den øvelse har jeg foretaget nogle gange før, så det lå næsten i tasterne. Den nye fil uploadede jeg herefter i min nye, noget tomme templatemappe:
mappeindhold2.jpg
mappeindhold2.jpg (22.75 KiB) Vist 3535 gange
I ACP foretog jeg en genopfriskning af DKDsilver's skabeloner. Nu ser den del sørme ud som jeg ønsker det :D
ingenheader.jpg
ingenheader.jpg (50.04 KiB) Vist 3533 gange
Nu regner jeg med at kunne læne mig tilbage og vente på opdateringen til 3.0.4. Jeg forventer kun at skulle holde øje med om denne ene fil er opdateret i prosilver. De ændringer jeg måtte foretage i temafiler og i billedpakken berøres overhovedet ikke af en opdatering. Lad os se om mine planer om at kunne opdatere, uden at checke alle skabelonfilerne igennem, ikke holder stik. Man bruger gerne meget tid på at sikre fremtidens dovenskab 8-)

Besvar