Manuelle databaseændringer med phpMyAdmin

Oversættelse af de kortfattede phpBB3 vejledninger m.m. og brugeres personlige bidrag
Besvar
Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Manuelle databaseændringer med phpMyAdmin

Indlæg af jask » 1. apr 2008 18:32

I mange MODs er inkluderet en fil som skal køres for at udføre ændringer i databasen, mens andre MODs kun kan installeres, hvis du udfører disse databaseændringer manuelt.

I MODs til phpBB3.x finder du nedenstående i MODx filen og i MODs til phpBB2 i MOD install filen:

Kode: Vælg alt

#
    #-----[ SQL ]------------------------------------------
    #
I ovennævnte SQL afsnit kan være anført flere forskellige queries (forespørgsler). Denne tutorial viser hvordan du foretager disse queries med phpMyAdmin.

Denne tutorial ta'r udgangspunkt i at den SQL query du skal udføre er som nedenstående (bemærk: skal der udføres mere end én vil de alle være listet).

Kode: Vælg alt

INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) values('allow_userbar_upload', '1');
Start phpMyAdmin

I det kontrolpanel du har fået stillet til rådighed af din vært (Plesk, cPanel, Ensim osv), vil der i databasesektionen være et link til phpMyAdmin, som kan være benævnt DB WebAdmin eller tilsvarende. Kan du ikke finde et link til phpMyAdmin i kontrolpanelet, bør du kontakte din host for at høre om programmet ikke er installeret, og hvis ikke, om du selv kan installere det. Download phpMyAdmin og find installationsvejledningen her http://www.phpmyadmin.net/ . Mig bekendt er der ikke mange værter som ikke tilbyder adgang til programmet som standard.

I phpMyAdmin

Når programmet er startet finder du din database til venstre i dropdown-menuen. Klik på den der indeholder dit boards data. Nu vises en liste over alle tabellerne i databasen. De er uden betydning i denne sammenhæng, klik på "SQL" fanen foroven.
sqlfane.JPG
sqlfane.JPG (13.74 KiB) Vist 5361 gange
Kopiér den eller de forespørgsler du skal udføre ind i den boksen "Kør SQL-forespørgsel(er) på database (navn)". Kontrollér at tabel prefix er korrekt. De er tilfældet for de fleste, som anvender stardarden phpbb_, men i mit tilfælde skulle jeg ændre til mitboard_ . Afmærk boksen "Vis denne forespørgsel igen" og når du er tilfreds klikker du på "Udfør".
sqlforespørgsel.JPG
sqlforespørgsel.JPG (17.01 KiB) Vist 5361 gange
Opstår der ingen fejl betyder det at dine forespørgsler blev udført korrekt og du ser dette skærmbillede:
sqlOK.JPG
sqlOK.JPG (19.96 KiB) Vist 5361 gange
Er der fejlmeldinger skal du læse disse omhyggeligt for at se om du kan gennemskue hvad problemstillingen er. Hvis ikke du kan, er det en god idé at søge på fejlmeldingen her på boardet, på phpbb.com og google. [Finder du ikke løsningen med søgningerne er du velkommen til at stille spørgsmål her i emnet].

Brugeravatar
prefalch
Kontakt:

Re: Manuelle databaseændringer med phpMyAdmin

Indlæg af prefalch » 2. okt 2008 10:13

Det kan godt være jeg er lidt tungnem, men så er det nok alderen der trykker :D . Jeg forstår ikke rigtig det du skriver om manuelle databaseændringer.

Når der i install filen er et SQL afsnit hvor man kan vælge alt, kan man så overføre det hele på én gang til phpadmin eller skal hver enkelt linie overføres for sig.
Det er første gang jeg skal installere et mod hvor der er database ændringer.
Mange hilsner
Preben

Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Manuelle databaseændringer med phpMyAdmin

Indlæg af jask » 2. okt 2008 10:44

Velkommen til ;)

Du bør kunne afvikle flere forespørgsler ad gangen. Kopier blot dem alle ind.

Under alle omstændigheder er det en god idé at have en databasebackup at rulle tilbage til, hvis noget skulle gå skævt - Held og lykke ;)

Besvar