Tip til nemt at ændre prefix i databasen

Oversættelse af de kortfattede phpBB3 vejledninger m.m. og brugeres personlige bidrag
Besvar
Brugeravatar
Jan
Anerkendt medstifter

Tip til nemt at ændre prefix i databasen

Indlæg af Jan » 6. apr 2010 22:16

Jeg faldt over dette lækre lille script som man let og elegant kan ændre prefix med i databasen. (Prefix er f.eks. "phpbb_")

Scriptets forfatter:
MySQL Table Prefix Changer
By Robert Dunham
http://www.nilpo.com

Download vedhæftede fil kaldet prefix.php og find i den der hvor der med stort står LOCALHOST:

Kode: Vælg alt

// Open MySQL link
$link = mysql_connect('LOCALHOST', $mysql_user, $mysql_pass);
Udskift "LOCALHOST" med navnet på din mysql server.

Derefter uploader du filen så den ligger online, det er lige meget om du gør det i din forum mappe eller et andet sted på din ftp, bare den er tilgængelig for dig online.

Når filen er uploadet kalder du den på dens placering i din browser f.eks. http://www.ditdomæne.dk/prefix.php

Så udfylder du de få felter der er, først med navnet på din database, derefter det brugernavn du bruger til din phpmyadmin, og til sidst dit password til samme.

Sidste felt bruger du til at skrive dit ønskede prefix men UDEN underscore (dvs. uden dette tegn: _ ), jeg vil foreslå du der skriver phpbb3 og ikke andet.

Så klikker du på knappen "change table prefixes" og vupti, så er samtlige af dine tabellers prefix skiftet fra det forkerte til det korrekte du nu har valgt.

HUSK! At fjerne filen prefix.php fra dit domæne når du er færdig :)

Se flg. screenshots fra da jeg selv udførte ovenstående:

Billede
Efter ændring af prefix'et:
Billede

HUSK OGSÅ!

At rette din config.php fil.

I denne skal du rette linje (dette er min, din ser lidt anderledes ud fordi du anvender et andet prefix end jeg):

$table_prefix = 'phpbb_';
Denne retter du til:

$table_prefix = 'phpbb3_';
Vedhæftede filer
prefix.zip
MySQL Table Prefix Changer
(1.38 KiB) Downloadet 438 gange

Besvar