Et muligt farvel til danske knapper

Tendenser, formodninger, konspirationsteorier og phpBB off topic
Besvar
Brugeravatar
Jan
Anerkendt medstifter

Et muligt farvel til danske knapper

Indlæg af Jan » 20. sep 2011 04:28

Iflg. phpbb.com kan vi i phpBB "Ascraeus" 3.1 versionen forvente et farvel til mappen /imagesets/ og dermed grafiske knapper med tekst. Dvs. at som det er nu, er teksten på knapperne en del af deres grafik, men et accepteret forslag (accepteret af phpbb.com's udviklerteam) betyder at teksten fremover ikke vil være en grafisk del af knapperne.

I stedet bliver teksten meget lettere at have med at gøre, i det denne bliver en del af sprogfilerne og styringen af den formentlig indarbejdet i CSS filerne i stedet.

I alle de år (siden 2004) jeg har arbejdet med phpBB har jeg ofte set folk der efterspørger danske knapper til et utal af forskellige typografier, det problem løses med et trylleslag når "Ascraeus" engang ligger klar. Hvornår det bliver står der på nuværende tidspunktet intet i sol og måne om.

Selv om det, som jeg ser det, rummer store fordele at gøre det på denne måde, er der alligevel to ulemper:

Som board administrator vil man ikke længere kunne ændre billeder i administrationskontrolpanelet, man vil i stedet være henvist til at ændre i en CSS fil.
Og logo navnet vil blive "Hardcoded" ind i filen overall_header.html

Hvad synes i andre mon om det kommende tiltag?

Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Et muligt farvel til danske knapper

Indlæg af jask » 7. feb 2012 18:33

Lige nu ser det ikke ud til at vi slipper for at fremstille danske "knapper". Til gengæld organiseres strukturen anderledes, og der bliver nu en "fallback" til engelske knapper, hvis de danske ikke er tilstede.
Arty skrev:Main stylesheet.css will contain fallback code for English language pack, so in case if theme directory for current language pack is missing, English buttons will automatically be shown.

Brugeravatar
Jan
Anerkendt medstifter

Indlæg af Jan » 7. feb 2012 18:53

Aha, det havde jeg ikke set før nu, tak for info Jan. :)

Brugeravatar
DoYouSpeakWak
Support Team Medlem
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af DoYouSpeakWak » 7. feb 2012 20:22

Jan skrev:
Selv om det, som jeg ser det, rummer store fordele at gøre det på denne måde, er der alligevel to ulemper:

Som board administrator vil man ikke længere kunne ændre billeder i administrationskontrolpanelet, man vil i stedet være henvist til at ændre i en CSS fil.
Og logo navnet vil blive "Hardcoded" ind i filen overall_header.html

Hvad synes i andre mon om det kommende tiltag?
Jeg syntes det lyder som en god ide. Dog vil jeg sige at dine "ulemper" virker ret ubegrundede for mig. At ændre noget i temaerne i acp er ikke en god løsning, jeg har altid frarådet det.

Hardcoded bliver det ikke. Så vil det ikke være kompatibelt med sprogpakkerne. Alt tekst i html filerne har og vil have en L_ værdi.

Ulempen som jeg ser det vil være at man skal lave ens custom knapper om til css eller hvordan de nu vil gøre det når 3.1 engang kommer. Men der kan gå lang tid. så jeg forventer at evt. problemer vil blive ordnet før det kommer ud.
Har du brug for expert hjælp til opsætning eller konfigurering af dit forum så kan jeg fanges på pm. - phpBB hosting

Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af jask » 7. feb 2012 20:58

DoYouSpeakWak skrev:Hardcoded bliver det ikke.
Jeg er sikker på Jan mener toplogoets filnavn, som man i 3.0.x kan ændre via ACP. Det bliver kodet i overall_header.html, og vil ikke være afhængig af en sprogpakke. Hele følgetonen er tilgængelig på area51.phpbb.com.

Brugeravatar
Jan
Anerkendt medstifter

Indlæg af Jan » 7. feb 2012 21:10

Lige netop, jeg skulle nok have været mere præcis. :)

alodk

Indlæg af alodk » 11. mar 2012 22:52

Jeg har lavet knapper med tekst og links på min hjemmeside, så kan i kikke på kildekoden, hvordan det kan gøres. Jeg har to størrelse knapper med forskellige tekster oven på. Den lille er "cssknap1".

Det gør det ret simpelt at rette teksten ovenpå knappen.

http://alodk.dk/index.htm

"display:block", "margin" og "padding" flytter teksten hen over knappen. Til gengæld bliver det let at bruge i html-koden.

Kode: Vælg alt

<head>
 .cssknap1 {
background:url(Rusten_knap_120.gif); background-repeat:no-repeat;
display:block; width:120px; height:49px;
padding-top:12px; margin-top:10px; margin-bottom: -15px; font-size: 14pt;
font-weight:bold; text-align:center;
                 }
.cssknap1:hover {
background:url(Rusten_knap_120_tryk.gif); background-repeat:no-repeat;
font-size: 14pt; font-weight:bold;
		}