phpBB3 server opsætning

Besvar
Brugeravatar
DoYouSpeakWak
Support Team Medlem
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

phpBB3 server opsætning

Indlæg af DoYouSpeakWak » 7. maj 2012 15:38

Hejsa Allesammen

Jeg har de sidste par år sat en del servere op til at køre phpbb3, Det kan gøres på mange måder, med mange forskellige systemer og pakker. Dette er selvfølgelig kun relevant for folk med egne servere eller vps. Men alle andre kan jo se hvad man kan opnå ved at have mere styr på sagerne selv end ved at bruge en delt host som f.eks. surftown.

Men hvad er jeres erfaring på områder ? Hvordan har i arbejdet for at få optimeret jeres forums ?

Min erfaring på det sidste:

Arch baserede servere sikre nyeste pakker. Vigtige pakker i den forbindelse. php, mysql,linux, php-apc. php-xcache, varnish, redis, memcache. apache,nginx.

Afprøvelse af forskellige systemer. Nginx vs apache. xcache vs. apc. memcache vs. redis.

Nuværende test server:

Arch+apache+varnish+apc. Varnish er ikke helt optimeret endnu og fanger ikke alle de filer den skal. jeg har kontakt til et par eksperter som vil lave en vcl fil til brug kun for phpBB3.

Hastighed: index.php load med nyt opsat forum.

Kode: Vælg alt

Page generated in 0.0112 seconds with 10 queries + 3 queries returning data from cache

Time spent on mysqli queries: 0.00262s | Time spent on PHP: 0.00854s
Afprøv selv:
http://shared.phpbbhosting.dk/phpBB3/index.php
login:admin
pw:6 første tal i vores talrække minus 0. (Tænke tænkte :D )
phpinfo: http://shared.phpbbhosting.dk/test.php

Jeg håber på at opdatere denne post efterhånden som jeg udvikler et godt og hurtigt server koncept til phpBB3. Og samtidig at andre end mig vil komme med input og erfaringer.

Mvh Mikkel
Har du brug for expert hjælp til opsætning eller konfigurering af dit forum så kan jeg fanges på pm. - phpBB hosting

Brugeravatar
DoYouSpeakWak
Support Team Medlem
Kontakt:

Re: phpBB3 server opsætning

Indlæg af DoYouSpeakWak » 7. maj 2012 16:06

Værktøjer til afprøvning af ens setup:

- http://tools.pingdom.com/fpt/ (Giver dig mulighed for at teste dit nuværende website imod dit test site og få bekræftet at din test server forhåbenligt er hurtigere) Bemærk at de tester fra 3 servere. 2 i usa og 1 i holland. Tester du to servere imod hinanden bør du kun sammenligne resulaterne fra samme server, da der er massiv forskel på hvor hurtigt en server i dallas og amsterdam kan loade indhoidet på en Europæisk server.

- APC - X-cache control panel. bruger du en af disse php cache pakker bør du installere deres kontrolpanel, de bliver ikke installeret som standard, men de er værd at installere. Jeg vil smide info op om hvordan man gør det. Indtil videre kan i se hvordan det ser ud på min test server. HER http://shared.phpbbhosting.dk/apc.php
Har du brug for expert hjælp til opsætning eller konfigurering af dit forum så kan jeg fanges på pm. - phpBB hosting

Brugeravatar
Stoker
Kontakt:

Indlæg af Stoker » 8. maj 2012 16:27

Time : 0.006s
Det hurtigste jeg hidtil har set :)
Og det var på dit test link.

Brugeravatar
DoYouSpeakWak
Support Team Medlem
Kontakt:

Indlæg af DoYouSpeakWak » 9. maj 2012 14:01

Installere jeg samme pakker osv på debian er det lidt langsommere som regel ikke under 0.010. Men fordi det er arch baseret bruger systemet de sidste pakker der er udgivet det giver lidt extra fart. Men varnish og redis er ikke helt optimeret så der er rum til forbedring.

Der er også ret stor forskel på de tal hvis du smider en kopi af olympusdkteam.dk op på serveren. så er der flere foums og indlæg at loade, så det er en god ide at teste både med et rent board og en kopi af et live board.

Brugeravatar
Stoker
Kontakt:

Indlæg af Stoker » 9. maj 2012 14:39

Må man spørge hvem der hoster serveren?
Jeg er ikke helt uinteresseret i et samarbejde.

Brugeravatar
DoYouSpeakWak
Support Team Medlem
Kontakt:

Indlæg af DoYouSpeakWak » 9. maj 2012 15:18

Det er såmen en "billig" vps til 22 euro om md. fra http://www.govpsgo.com/main/. havde det kørt på en server helt alene havde det nok været lidt hurtigere. Men jeg har kørt phpbbhosting.dk, så jeg regner med at åbne op for tilmeldinger for managed hosting her i løbet af sommeren. Men der er lang vej endnu, så samarbejde er der jo tid til og jeg kan godt li ideen.

Brugeravatar
DoYouSpeakWak
Support Team Medlem
Kontakt:

Indlæg af DoYouSpeakWak » 10. maj 2012 01:01

Så udkom php 5.4.3 til arch det gav lige et lille performance boost.

Memory usage røg ned fra ca.750kb til ca.500kb. og loadtiderne kom også lidt ned.

Kode: Vælg alt

Page generated in 0.0097 seconds with 10 queries + 3 queries returning data from cache

Time spent on mysqli queries: 0.00255s | Time spent on PHP: 0.00716s
Glæder mig til apache også blive opdateret og varnish bliver optimeret.

Brugeravatar
DoYouSpeakWak
Support Team Medlem
Kontakt:

Indlæg af DoYouSpeakWak » 16. maj 2012 10:53

Ja det er lidt af et nørdet emne, men jeg kan opdatere lidt.

Varnish er rigtigt smart, MEN extremt indviklet at få til at virke. jeg har brugt et pr md og der er stadig en lang række fejl der gør det uholdbart at bruge det. f.eks. kan man ikke ligge en 100mb fil op på serveren og hente den, Hver fil extension skal defineres med maks størrelse osv. Så ligger en bruger en .ora file op så kan den slet ikke hentes før jeg har gået ind og defineret at den skal kunne hentes. Og er det først gjort så henter den kun 20 md ud af de 100mb.

Sådan nogle "småting" tager tid, jeg har efterspurgt betalt support til de problemer da jeg ikke selv har tid til at gå i dybden med dem. Så fandt jeg ud af softwaret er norsk og de gutter på deres chat er seriøst pengeglade. 2000 kr per 15 mins arbejde for at være helt præcis. ud af 150 brugere online var det det bedste tilbud jeg fik, må være alt den olie de har. Så udsigterne til at få det til at fungere optimalt er langsigtede

Istedet for har jeg prøvet nginx i samme setup, uden varnish og det loader godt nok 10-15% langsommere men det er meget mere stabilt og smooth og der er ingen praktiske problemer eller flaskehalse + at det trækker mindre ram ud af serveren og kan klare flere besøgende med samme antal ram ift. apache. Varnish og nginx vil så være en god kombo fremover, men indtil nu er nginx en rigtig god løsning. Jeg vil prøve at opdatere min test server til nginx så i kan se hvad jeg taler om.

Besvar