Usikker på opdatering

Hjælp til installation, indstillinger og funktioner
Lasse2211

Usikker på opdatering

Indlæg af Lasse2211 » 19. sep 2010 16:24

Hej.

Jeg er nybegynder mht. phpbb men er i fuld gang med at sætte mig ind i tingene. Umiddelbart virker det som en rimelig nem opgave at vedligeholde et board, efter at jeg har bevæget mig rundt inde i ACP og har fået dannet mig et overblik over opbygningen samt funktionerne.

Jeg har fået opgaven at være administrator på katte-forum.dk og en af de første ting, som jeg gerne vil have gjort er at få board'et opdateret. Når jeg logger ind i ACP står der, at nuværende version hedder 3.0.4 og seneste version hedder 3.0.7-PL1. Jeg har så hentet en automatisk update package fra version 3.0.4 til 3.0.7-PL1 og som jeg har forstået det, skal denne pakkes ud og uploades til roden af sitet, hvor filen config.php bl.a. ligger. Dette vil jeg gøre via FileZilla og det burde ikke give problemer. Så går jeg ud fra, at når dette er gjort skal jeg inde fra ACP klikke på 'Begynd nu opdateringsproceduren ved at pege din browser på install-mappen.'

Men.... jeg har en idé om, at noget muligvis er galt med boardet. Sagen er, at når jeg går ind i System og vælger Sprogpakker får jeg noget, som godt kunne ligne en fejl. Her er et screenshot af fejlen: http://lasse-andersen.dk/sprog.png

Det er nok til at få mig til at holde igen med at foretage opdateringen, idet jeg er lidt bange for at sende katte-forum.dk i gulvet med et brag. Det er absolut ikke noget jeg får Nobelprisen for, så inden jeg gør noget vildt, vil jeg gerne høre jeres mening først. Bør jeg foretage opdateringen selvom der er lidt knas med Sprogpakker ? Og hvad er egentlig problemet med Sprogpakker (hvis det er et problem) ?

På forhånd tusind tak for input.
Mvh, Lasse.

Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Usikker på opdatering

Indlæg af jask » 19. sep 2010 16:45

hej Lasse - og velkommen til

Den fejl du oplever i sprogpakker bliver heldigvis løst ved en opdatering: http://www.phpbb.com/bugs/phpbb3/ticket ... t_id=57795

Hvis der ikke er installeret MODs på boardet er det langt nemmere at anvende denne opdateringspakke, som indeholder alle ændrede filer fra 3.0.4 til 3.0.7PL1.
http://www.phpbb.com/files/release/phpB ... -files.zip
Husk også at hente den nyeste danske sprogpakke og upload samtidig med, den er ikke indeholdt i ovennævnte. Hvis du har en anden typografi end prosilver/subsilver2 installeret, er det også vigtigt at sikre en frisk opdateret udgave af denne, der er sket mange ændringer siden 3.0.4.

Hvis du er omhyggelig med dit upload er der faktisk ikke noget der kan gå galt, og ellers er vi her for at hjælpe. Det er dog altid en god idé at foretage en databasebackup inden du går i gang, og hvis der er vedhæftede filer i /files- mappen kan du hente/kopiere dem ned til din PC. Så er det nemt at rekonstruere dit board i allerværste fald.

Opdateringsmetoderne er gennemgået nøje her: dokumentation/3.0/chapters/upgrade_guide.html. Som nævnt i dokumentet skal der afvikles en databaseopdatering efter upload af friske filer. God fornøjelse
Senest rettet af jask 19. sep 2010 17:03, rettet i alt 2 gange.

Lasse2211

Indlæg af Lasse2211 » 19. sep 2010 18:50

Tak for hurtigt svar :-)

Sitet har kørt i et par år og jeg er først kommet til for en lille uges tid siden. Hvorvidt der er installeret MOD's er jeg faktisk ikke klar over, eftersom jeg som tidligere nævnt er ny på området.

Derfor er jeg nødt til at spørge, om der findes en opskrift på hvordan man kan se, om der er installeret MOD's eller ej ?. Personligt tror jeg ikke at der er, men jeg vil nu gerne være på den sikre side alligevel.

Med hensyn til backup, så kan jeg se at det inde fra ACP er muligt at tage en backup af databasen. Kan man ikke blot vælge at logge på via ftp, markere samtlige filer og mapper og downloade det hele til computeren, eller giver det problemer, hvis jeg uploader og overskriver alt hvis noget går galt ?

Endnu en gang, tak for hjælpen.
Mvh, Lasse.

Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Kontakt:

Indlæg af jask » 19. sep 2010 20:17

Lasse2211 skrev:Derfor er jeg nødt til at spørge, om der findes en opskrift på hvordan man kan se, om der er installeret MOD's eller ej ?. Personligt tror jeg ikke at der er, men jeg vil nu gerne være på den sikre side alligevel.
De lidt større MODs som foretager tilføjelser til databasen, er som oftest at se i en ekstra fane "MODs" i ACP. Mindre MODs som blot ændrer få ting hist og her er ikke altid anført her. En opdatering med "kun ændrede filer" vil sandsynligvis fjerne disse eventuelle MODs, som efterfølgende må geninstalleres hvis nødvendigt. Men du vil stadig have et fuld fungerende board.
Lasse2211 skrev:Med hensyn til backup, så kan jeg se at det inde fra ACP er muligt at tage en backup af databasen. Kan man ikke blot vælge at logge på via ftp, markere samtlige filer og mapper og downloade det hele til computeren, eller giver det problemer, hvis jeg uploader og overskriver alt hvis noget går galt.
Du skal også have en databasebackup, den indeholder alle indlæg, brugere osv osv.

Lasse2211

Indlæg af Lasse2211 » 20. sep 2010 03:30

Hej igen.

Jeg er bange for, at det gik frygteligt galt :(

Jeg gik i gang med opdateringen og det så også ud til at køre lige efter bogen. På et tidspunkt får jeg vist en liste over en række filer, som der er konflikter med. Her kunne jeg så vælge at downloade en række opdaterede filer (går jeg ud fra) i eksempelvis zip-format. Som jeg forstod det, skulle disse uploades via ftp og de eksisterende filer skulle overskrives. Dette gjorde jeg og valgte derefter at fortsætte opdateringen, men her fik jeg kun et hvidt skærmbillede og kom ikke videre.

Nu får jeg også kun et hvidt skærmbillede, når jeg går ind på http://www.katte-forum.dk

Jeg har ingen ide om, hvad der er gået galt og hvorfor. Jeg fulgte vejledningen undervejs og alligevel har jeg formået at aflive katte-forum.dk :(

Jeg har en backup af databasen liggende på computeren samt af mappen /files. Nu håber jeg, at jeg kan få gang i siden igen men jeg har ingen anelse om, hvad jeg gør nu.

Jeg sidder og får det helt skidt med det, men jeg håber og be'r til at der er hjælp forude og at det kan lade sig gøre at få katte-forum.dk på benene igen.

Mvh, Lasse.

Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Kontakt:

Indlæg af jask » 20. sep 2010 07:47

Det lyder ikke godt :o - men der er ikke sket den store skade. Du er kun nået et eller andet sted i processen med at opdatere filerne - din database er formentlig ikke blevet opdateret endnu, da det er sidste trin i opdateringsprocessen. For mig lyder det som om du gik igang med den automatiske opdateringspakke og ikke den med kun ændrede filer :?:

Du bør kunne få liv i forummet igen ved at uploade de filer du netop foretog backup af inden forsøget.

Lasse2211

Indlæg af Lasse2211 » 20. sep 2010 16:48

Det er korrekt at jeg valgte den automatiske metode, idet jeg løb lidt sur i den anden, hvilket jeg i den grad fortryder nu.

Jeg kan slet ikke få liv i det igen. Jeg får kun en hvid side.
Nu overvejer jeg at starte helt på en frisk ved at fjerne alt og installere nyeste board. Spørgsmålet er om det er teknisk muligt at installere et helt nyt board, gendanne databasen via acp og overskrive mappen files ?

Mvh, Lasse.

Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Kontakt:

Indlæg af jask » 20. sep 2010 17:16

Da vi formoder din database er helt intakt og på plads vil jeg foreslå denne enklere metode.
  • Upload alle filer fra en fuld version. !!UNDTAGET!! filen config.php og mapperne /images og /files. Du kan eventuelt bruge den komplette installationspakke herfra siden, da den også indholder de danske opdaterede sprogfiler. Inden upload er det måske en ide at slette de undtagede filer og mapper fra den udpakkede installationspakke på din pc, blot for at undgå fejl.
  • Afvikl herefter database opdateringen, ved at kalde scriptet i browseren http://dinside.dk/install/database_update.php - forudsat at din installation befinder sig i roden af domænet
  • Når scriptet er fuldført slettes mappen /install.
  • Boardet er nu fuldt opdateret og indeholder alle indlæg og brugere. Du har også mistet eventuelle installerede MODs, men de kan installeres igen efterfølgende.
Som nævnt, hvis dit board ikke bruger prosilver som standardtypografi, kan det godt give lidt ekstra udfordringer. Der er kun indeholdt standardtypografierne i installationspakken.

Filen config.php i roden indholder vital information om din database hvor det er vigtigt at den ikke ændres. Mapperne /images og /files indeholder vedhæftede filer m.m. hvorfor disse også skal bevares.

Lasse2211

TAK !!!

Indlæg af Lasse2211 » 21. sep 2010 03:11

Hej 'jask'

Jeg kan slet ikke beskrive med ord, hvor glad jeg er i dette øjeblik. Takket være din hjælp er katte-forum.dk kommet på benene igen og endda i nyeste version. Intet er gået tabt og alt ser ud til at fungere perfekt.
Selvom det har været en lidt hård omgang for en nybegynder som jeg, så synes jeg, at jeg har lært meget nyt og glæder mig til at arbejde videre med det.
Ejeren af board'et samt dets brugere er kommet med nogle ønsker såsom søgefunktion, andre smileys og sidst men ikke mindst et helt nyt design, så der er da lidt projekter at kaste sig over.

Nu skal du endnu en gang have tusind tak for din hjælp og jeg skylder også at sige tak for venligheden. Det er vi rigtig mange, der er glade for :D

Kan du have en fortsat god dag.
Mvh, Lasse.

Tilføjelse: På boardet har man mulighed for at uploade billeder og stort set alle af disse billeder er ødelagte. Ved du om de evt. kan genskabes ?
Eksempel: http://lasse-andersen.dk/test.jpg

Brugeravatar
jask
Hjemmeside Team Leder
Kontakt:

Indlæg af jask » 21. sep 2010 16:40

Hej Lasse

Det var herligt at det endelig lykkedes :D

Jeg har aldrig hørt om at billeder skulle blive ødelagt af en opdatering, processen rør simpelthen ikke "fysisk" ved billederne ? Ser nye vedhæftede billeder OK ud, altså i indlæg oprettet efter opdateringen ?

Hvad med dem du downloadede i files mappen før opdateringen og nu har liggende på din egen PC, er de til at åbne? De har nogle underlige navne ala

Kode: Vælg alt

65_c18501dcac7373d61b905b81279090d1
når man dobbeltklikker på dem skal man blot bede om at få dem åbnet i browseren.

Rent teoretisk kan noget sådan ske hvis man ikke uploader billeder med sin FTP-klient i binary-mode, men det formoder jeg ikke er sagen her?

Besvar