Mit syn på phpbb status

Tendenser, formodninger, konspirationsteorier og phpBB off topic
Besvar
rix
Kontakt:

Mit syn på phpbb status

Indlæg af rix » 11. okt 2019 19:33

Jeg har længe set på tendenser på hjemmesider og giver her min besyv på phpbb. Kom gerne med din/jeres mening.

PHPBB blev skabt for længe siden. Dengang havde man ikke facebook, snapchat og andre ligene tjenester. Så hvis folk skulle dele hoppy eller holde kontakten skulle det inden da forgå via telefonen. Med internettet fremgang var der nogle der så en muglighed for at benytte web til at oprette hjemmesider til dens formål.

Der er ses eksempler på at folk lavede hjemmesider fra bunden (Mere eller mindre uprofessionel) og her ramte PHPBB og andre forum software plet og lige i den ånd. Nu var det mugligt hurtigt (og tit og ofte uden brug af tid) at oprette et sted hvor folk kan oprette bruger og skrive i forskellige topic på en nemt og kontrolleret måder.
og jo mere udbredt det blev jo nemmere var det for folk at finde sig godt tilpas da de højst sandsynligt besøgte andre sider med PHPBB eller ligene.

Man kan i dags øjnene se ulempen ved dette. Hvis du har ti forskellige hjemmesider du følger skal du jo besøge dem enkelt vis. Den gang var der ingen notifikation systemer og så vider så du skulle også sortere dem (Ja man kunne vægle favorit forum osv.) Flere forskellige teknologier var da også opfundet (Bla rss) men dette krævede at man skulle sætte sig ind i andre ting og det blev for besværligt for folk og den form for tjenester blev aldrig udbredt.

Og her blev phpbbs nedtur startet. Facebook blev født. Nu kunne man oprette en bruger på facebook og føgle sine venner og føgle grupper osv. en hel eksistens grundlag for forum som phpbb blev fjernet. Nu hvor folk har hurtigt fundet sig til rette i den måde facebook fungerede på og så kunne man alligevel også flytte sin forum over til en gruppe.

i mine øjne har phpbb en del af skylden. ser man over en lang år række har phpbb ikke ændret sig synderligt. Kan i nævne nogle punkter hvor i tænkte "Det var godt fundet på" ?
Hvis jeg skal tænke tilbage ser jeg notifikation som den ting jeg husker som "ny skabene" og det var indgang ny ting. Facebook havde jo sådan et system i lang tid.
Hvis du nu tænker "De havde da også oprette plug-in system" Jaa men den kom bare alt for sent. Efter 3.2 har der været mange ændringer. De er bare ikke noget som vi almindelige bruger kan bruge eller ser.

I fremtiden engang kommer V4. og de har løftet en lille slør for hvad der kommer til at være.
Tempelate bliver hæftigt opdateret så den føgler tidens mode og trends. Mention system osv. men der ingen der kan svare på hvor længe det tager.

Mit syn på alt dette her er at hvis phpbb skulle være en spiller idag skulle phpbb være hurtigere til at udgive nye funktioner. Istedet for at udgive en bunke nye funktioner på en gang og ellers bare lave lappe løsninger i lang tid er en uholdbare strategi og som har sat dem i den sitrasion de er idag. Det de skulle gøre er at forbedere det løbene.

Hvorfor har de ikke gjort dette? PHPBB er drevet af frivlige hænder. og opensource er ikke det mest moderne idag derfor er der brug for flere hænder

Brugeravatar
scootergrisen
Side Administrator

Re: Mit syn på phpbb status

Indlæg af scootergrisen » 13. okt 2019 19:40

Hvis du er glad for facebook så er det vel bare at bruge det.
Ved ikke hvordan det fungere men jeg forestiller mig at du på facebook sådan cirka ikke har nogen kontrol over "dit" forum.

Hvis du vil have at phpBB skal være bedre så må du komme med nogen konkrete ændringer.
Enten foreslå det og håbe på andre ændre det eller selv lave koden.

Jeg har foreslået nogen ting men det er ikke altid andre synes det er en god ide og nogen gange er der ikke andre der svarer på de ideer man kommer med.

Men du kan da prøve og starte med en simpel ting du gerne vil have ændret og foreslå det og så se hvordan det går.

https://www.phpbb.com/get-involved/

rix
Kontakt:

Indlæg af rix » 15. okt 2019 00:18

Jeg er ikke synderlig glad for Facebook. Synes deres meget flade tilgang til indlæg og kommentarer. Savner personligt den gang der var en forum til alt.

Yderligere hjælper jeg en gang imellem med at udvikle phpbb men min mening med dette indlæg er at skabe en debat.

Hvordan ser folk på formål som de engang eller bruger et forum..

Brugeravatar
scootergrisen
Side Administrator

Indlæg af scootergrisen » 15. okt 2019 04:12

En ting der er kedeligt det er at man gerne skal tilmelde sig på hvert board man vil ind og skrive på.
Også når man bare vil spørge om én ting.
Det tror jeg afholder mange fra at spørge om et eller andet fordi de ikke gider tilmelde sig.
Man bruger mere tid på at tilmelde sig end at skrive spørgsmålet.
Nogen hjemmesider har det med at man kan logge ind med en eller anden konto fra et andet system, facebook, GitHub, google, microsoft så man slippe for at skulle huske så mange adgangskoder.
Ved ikke om det findes som udvidelser men det ville nok gøre phpBB mere populært hvis det var lettere at komme ind.

F.eks. når jeg tilmelder mig mailinglister så bruger jeg bare min e-mailadresse og venter på en e-mail også er jeg på listen uden at skulle vælge brugernavn eller adgangskode.
Så måske det kunne gøres uden brug af adgangskode så man i stedet brugte e-mails.

Så er der det med opdatering.
Det er aldrig let at opdatere phpBB for mig med mindre man bruger helt standard phpBB.
Så det gjorde ikke noget hvis de lavede det om så det var meget lettere.

Så er der det med oversættelser.
Det er ikke fordi det er helt vildt dårligt i phpBB men hvis jeg sammenligner med andet software jeg oversætter så er det mindre let af arbejde på oversættelsen af phpBB.
Så synes hellere de skulle bruge et format som oversætterne måske kender i forvejen.
Hvis de kender det i forvejen så er det meget lettere at komme i gang med at oversætte da man allerede ved en del.
Hvis de f.eks. lage oversættelserne til oversættelse online på f.eks. Transifex, Weblate osv. så ville det være meget meget lettere at arbejde med og var det op til phpBB's udviklere selv at hente oversættelserne før hver udgivelse så phpBB er fuldt oversat på f.eks. dansk så snart det blev udgivet i stedet for oversættelsen skal komme efter.

En ting der blev tilføjet for et stykke tid siden var at man kan uploade flere filer på en gang. Før det kunne man kun uploade en af gangen og det er lidt kedeligt når man vil uploade 30 filer.
Jeg synes dog stadig det er kedeligt at indsætte 30 filer inline efter jeg har uploadet dem.

Du efterlyser flere funktioner men det er vist gerne sådan at jo flere ting der bliver tilføjet jo mere er der at vedligeholde.
Så det er måske ikke altid en god ide og tilføje mere og mere hvis ikke der også er personer til at vedligeholde det.
Jeg synes der er ret i phpBB. Det er da fint at have mange muligheder men nogen gange i ACP f.eks. er det svært at finde det jeg leder efter fordi der er så meget.
Så en anden mulighed var at fjerne noget at det der sjældent bliver brugt og fokusere på at gøre det der bliver brugt meget endnu bedre.

rix
Kontakt:

Indlæg af rix » 17. okt 2019 10:04

Jeg mener bestemt ikke at man bare skal tilføje bare for at tilføje ting.

Men jeg mener bestemt at man skal hele tiden se på et produkt (her phpbb3) og se om man kan gøre noget bedere.
Da Notification systemet blev tilføjet så jeg det som en god ting som skulle været kommet før.
Deres plugin system er jeg til dels glad for dog rent teknisk ser jeg det som værende en skidt tilgang de har lavet men det virker.

Måske skulle man se på hvordan man laver Tempelate da du som selv skriver bliver noget bøvl at opgradere. Har set mange eksempler på hvordan sådan noget bliver udført.
Når man skal se på hvordan de forskelige ser ud til phpbb er de (næsten) alle udført i samme skabelon og måske derfor skulle man måske vælge at html er fast defineret og så lade udvikler ændre i Css. På den måde ville man uden bøvl opgradere phpbb uden at skulle tilpasse tempelates. Hmm

Phpbb tilbyder login med f.eks facebook må se om jeg lige kan finde ud af at gøre så man også kan på phpbb login med facebook

Besvar